Sinds het toezicht op de anti witwas protectie sterk is toegenomen, worden alle financiële instellingen geconfronteerd met progressief toenemende beheerskosten. Daarnaast neemt ook het risico op reputatieschade, potentiële boetes en schadevergoedingen hand over hand toe.
Om hoge boetes in de toekomst te voorkomen hebben de grote financiële instellingen heel veel nieuwe medewerkers aangenomen om;
- Het huidige klantportfolio op orde te krijgen (Remediation),
- Het huidige klantportfolio op orde te houden d.m.v. periodieke reviews (PR), tussentijdse getriggerde reviews
* EDR; Event driven reviews (op basis van een event trigger),
**NCTO (New client take on).
Elke organisatie draagt eigen verantwoordelijkheid in de keuze welke klant men wil onboarden en welke klant niet. Het is belangrijk dat men per klant een risico inschatting op potentieel witwassen en/of het financieren van terrorisme maakt. De risico inschatting dient goed onderbouwd te worden. Daarnaast is er vanuit een maatschappelijk oogpunt, de wetgever en de toezichthouder de verantwoordelijkheid en verplichting van de instelling om er alles aan te doen(inspanningsverplichting) om de integriteit van het financiële systeem te beschermen.
Alles begint met zorgvuldig onderzoek/klantcontact in het commerciële hart van de organisatie (de first line of defence). De grootste uitdaging voor deze eerste lijn om aan de vereisten van de wet en toezichthouders te kunnen voldoen, ligt in het feit dat de commerciële medewerkers naast hun commerciële taken ook KYC analisten/experts dienen te worden.
Dit heeft in bijna alle gevallen een directe impact op de commerciële activiteiten en levert daardoor druk op de cost/income ratio. Veel financiële instellingen zetten daarom teams in die de diepere en uitgebreide klantanalyses in het KYC/CDD proces voor hun rekening nemen. Zij opereren als support teams in de first line of defense en zijn verantwoordelijk voor het optimaliseren van het klantbeeld, het valideren van alle aangeleverde stukken, client filtering zoals het controleren op bad press, aanwezigheid van PEP’ in het bestuur of als UBO, het controleren op de ‘source of wealth’ en de ‘source of funds. Daarnaast start zij ook bij eventuele ’hoog risico’ bevindingen het verscherpt klant onderzoek op.
Een kostbare en tijdrovende stap in het proces waar echte specialisten voor nodig zijn.